Uważaj na podejrzane SMS-y, w których oszuści próbują wyłudzić pieniądze lub dane osobowe.

Pamiętaj! Nie otwieraj nieznanych linków i nie wpłacaj pieniędzy na numer konta przekazywany w podejrzanych wiadomościach. Energia Polska nie przesyła linków do płatności w formie SMS. Informacje o swoich płatnościach możesz znaleźć na swoim koncie e-BOK.

Główny Urząd Statystyczny ostrzega przed oszustami internetowymi podszywającymi się pod GUS. Oszuści rozsyłają wiadomości elektroniczne o tytule „Obowiązek sprawozdawczy P-01” zawierające niebezpieczny załącznik, którego otworzenie powoduje zainfekowanie komputera złośliwym oprogramowaniem typu „malware”.

Faktury

Masz pytania dotyczące swoich faktur? Poniżej znajdziesz odpowiedzi na najczęściej zadawane pytania.

Jakich informacji szukasz?

Najczęściej zadawane pytania

Czy mogę zmienić sposób wysyłki faktur z pocztowego na mailowy? Czy mogę zmienić adres, na który wysyłana jest e-faktura?

Jak najbardziej! Aby zmienić sposób wysyłki faktur badź docelowy adres mailowy wystarczy podać nam adres mailowy, na który mamy kierować e-faktury. Możesz nam to zgłosić poprzez zakładkę Zgłoszenia na e-BOKu lub pod adresem mailowym bok@energiapolska.com.pl.

Dlaczego otrzymuję dwie faktury?

Na początek sprawdź, czy obie faktury są wystawione za sprzedaż energii elektrycznej, a jeśli jedna faktura jest za sprzedaż energii elektrycznej (od Energii Polskiej), a druga faktura za jej dystrybucję to jest to poprawnie i obie faktury wymagają opłacenia.

Zweryfikuj, za jakie okresy sa wystawione te faktury. Może być tak, że faktury dotyczą różnych okresów i jedna z nich jest od poprzedniego sprzedawcy, a druga za bieżące zużycie (najczęściej po procesie zmiany sprzedawcy). Wtedy obie będą wymagalne do zapłaty.

A jeśli okresy się pokrywają i obie faktury otrzyamłes od nas – być może jedna z tych faktur to korekta. Najczęściej wystawiamy taki dokument, jeśli otrzymamy aktualizację pomiarów od Twojego Dystrybutora.

Jeśli jednak po weryfikacji nadal będzie coś niejasne, skontaktuj się z nami poprzez zakładkę Zgłoszenia na e-BOKu lub pod adresem bok@energiapolska.com.pl, opisz sytuację, a my w Twoim imieniu poszukamy rozwiązania.

Dlaczego nie otrzymałem jeszcze faktury?

Czas wystawienia faktury zależny jest od Twojego cyklu odczytowego, który możesz sprawdzić na fakturze za usługi dystrybucji. Faktura sprzedażowa jest wystawiana po otrzymaniu plików pomiarowych od Dystrybutora, więc jeśli jeszcze jej nie wystawiliśmy to prawdopodobnie nie otrzymaliśmy jeszcze danych pomiarowych dla Twojego punktu poboru.
Jeśli zależy Ci na wcześniejszym wystawieniu faktury, przekaż nam samodzielnie odczyt lub prześlij do nas fakturę dystrybucyjną. Możesz do zrobić np. poprzez swoje konto na e-BOKu.

Dlaczego otrzymałem FV od dwóch sprzedawców za ten sam okres?

Sprawdź, czy obie FV są wystawione za sprzedaż energii elektrycznej, czy może jedna jest za sprzedaż (od nas), a druga za dystrybucję energii:

a. Jeśli jedna jest za sprzedaż (od nas), a druga za dystrybucję energii, to jest to poprawnie.

b. Jeśli obie FV są wystawione za sprzedaż energii elektrycznej, to należy zweryfikować okres umowy – u którego sprzedawcy w tym okresie umowa sprzedaży energii elektrycznej była aktywna.

Dlaczego otrzymałem korekty do faktury?

Faktury sprzedażowe mogą zostać skorygowane po aktualizacji przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego danych pomiarowych, dotyczących ilości pobranej energii na danym punkcie poboru.
Zgodnie z ustawą z dnia 10 kwietnia 1997 r. Prawo energetyczne, za odczyt układów pomiarowo-rozliczeniowych odpowiada Operator Systemu Dystrybucyjnego. To na podstawie przekazanych przez niego danych, sprzedawca energii elektrycznej wystawia faktury za sprzedaną energię elektryczną. Zgodnie z Instrukcjami Ruchu i Eksploatacji Sieci Dystrybucyjnej, dane przekazywane przez Operatorów Systemówi Dystrybucyjnych mogą być korygowane nawet do 15 miesięcy poprzedzających miesiąc, w którym wykonywana jest korekta. Oznacza to, że do tego czasu dane pomiarowe, będące podstawą do dokonania rozliczeń za sprzedaną energię elektryczną mogą zostać zmienione, w związku z czym powstaje konieczność dokonania wstecznych korekt faktur VAT, dotyczących zafakturowanych już okresów rozliczeniowych.
Po dokonaniu korekty, ilość zafakturowanej sprzedanej energii elektrycznej powinna pokrywać się z ilością energii elektrycznej wynikającą z faktur dystrybucyjnych wystawionych przez Operatora Systemu Dystrybucyjnego. Czas korekty danych rozliczeniowych jest całkowicie niezależny od sprzedawcy energii, z powód korekty jest zawsze podany na fakturze jako „przyczyna korekty”.

Umowa z waszą spółką już się skończyła, a ja nadal dostaję faktury – dlaczego?

Zweryfikuj, do kiedy trwała nasza umowa oraz za jaki okres została wystawiona przez nas faktura. Jeżeli zafakturowany okres to okres trwania naszej umowy – prawdopodobnie wcześniej nie otrzymałeś rozliczenia za ten czas lub jest to faktura korygująca dotychczasowe rozliczenie.

Jeśli jednak po weryfikacji nadal będzie coś niejasne, skontaktuj się z nami poprzez zakładkę Zgłoszenia na e-BOKu lub pod adresem bok@energiapolska.com.pl

Zawarłem cesję umowy na mój dotychczasowy licznik – lokal został przejęty przez kogoś innego, a nadal otrzymuję faktury na swoje dane. Co zrobić?

Faktury na nowego nabywcę (cesjonariusza) będą wystawiane od daty wejścia w życie cesji, czyli terminu, na jaki Operator Systemu Dystrybucyjnego przyjmie zmianę odbiorcy na punkcie poboru. Natomiast do dnia przyjęcia cesji dokumenty będą wystawiane na poprzedniego nabywcę (cedenta). Wynika to z konieczności realizacji całego procesu zmiany odbiorcy, który jest czasochłonny i wymaga wykonania wielu kroków, jednak w pełni realizujemy to zgłoszenie w Twoim imieniu.
O przyjętych datach cesji poinformujemy Ciebie i Cedenta po ich zatwierdzeniu w OSD.

Ile mam dni na opłacenie faktury?

Termin płatności jest widoczny na każdej fakturze i jest zgodny z zapisem w Twojej umowie. Zazwyczaj wynosi 14 dni od daty wystawienia dokumentu.

Jak zmienić adres, na który wysyłana jest e-faktura? Jak zmienić sposób wysyłki z pocztowego na mailowy, lub odwrotnie?

Poprzez e-BOK w zakładce „zgłoszenia”, poprzez infolinię, lub maila bok@energiapolska.com.pl

Co w przypadku, gdy zgubiłem/zniszczyłem fakturę?

Zachęcamy do założenia konta na e-BOKu – dostęp do e-faktur jest tam nieograniczony. W każdej chwili możesz pobrać fakturę, której akurat potrzebujesz.

Jeśli chciałbyś otrzymać duplikat na maila, napisz do nas poprzez zakładkę Zgłoszenia na e-BOKu lub pod adresem bok@energiapolska.com.pl

Dlaczego faktury otrzymane pocztą są czarno-białe?

Chcemy jak najbardziej dbać o środowisko, dlatego jeśli już drukujemy faktury to są one czarno-białe, nadal są one oryginałami i nie ma to wpływu na ich poprawność. Faktury w wersji kolorowej dostępne są całodobowo na Twoim koncie na e-BOKu.

JAK MOŻEMY CI DZISIAJ POMÓC?